dinsdag 16 juli 2013


Chronologie van Martines uitwerking:
1. Aanloop


Datum
Gebeurtenis
Vr. 01/02
Ward roept de familie samen en stelt formeel de vraag of er iemand van ons bereid is tot donorschap. Alhoewel we vanuit de voorgeschiedenis weten we dat de oproep nakend was, maakt dit ons erg ongerust. We zijn het onmiddellijk eens dat we hier samen door moeten: zowel Luc als ik zijn bereid. Weten wij veel wat de procedure inhoudt…

Ward gaat verder met Luc omdat deze zich in prima gezondheid voelt en goede familiale en financiële ondersteuning heeft. Twee argumenten spelen tegen mij: ik zit het dichtst bij de leeftijdsgrens van 60 jaar en mijn gezondheid is het kwetsbaarst. Zonder verdere communicatie hierover begint Luc aan zijn uitwerking, zo gaat de procedure een beetje aan mij voorbij.

Wat is nu eigenlijk het probleem met Ward?
In deze fase heeft hij geen recht op een kadaverlever (een vreselijk woord vind ik dit) omdat hij te weinig punten scoort in het MELD-systeem, de Europese methode voor toewijzing van transplantatielevers. Niet Wards lever is ziek, wel het galsysteem in de lever. De ironie wil dat vanaf het moment dat de ziekte uitbreekt en er kankertumoren optreden evenals levercirrose, hij geen recht meer heeft op transplantatie. Deze ingreep kan je dus preventief noemen.

voor meer uitleg en een breed kader van het MELD-systeem.
Za. 27/04
Na Lucs optreden in Eeklo met zijn big band zitten we op café, waarbij Luc mij vertelt over de uitwerking. Ik realiseer me wat er aan het gebeuren is, wat het betekent voor zijn gezin en dat de gezondheidsrisico’s voor hem groter zijn dan voor mij.

Dat weekend slaap ik twee nachten niet.
Vooreerst besluit ik in mijn gewetensstrijd dat Luc zo'n groot risico eigenlijk niet mag nemen. Stel dat zijn twee kindjes Heleen en Arthur hun vader verliezen…
Het tweede besluit betreft mijn sociale situatie: mijn zoon Vincent is volwassen en kan zonder mij verder, mijn man Harold heeft als bejaarde persoon in het leven al veel gekregen en behoeft vooral zorg. Ook qua professionele bescherming denk ik dat het voor mij eenvoudiger ligt dan voor hem.
De objectieve conclusie dringt zich op…
Ma. 29/07
Ik ga aan Luc mijn besluit melden.
Di. 30/04
Bezoek aan dokter Baekelandt, mijn huisdokter, die het mij afraadt met mijn darmproblemen.
Do. 02/05
Luc en zijn echtgenote Kathleen hebben afspraak bij dokter Verhelst. Ik vergezel hen en geef mijn kandidatuur te kennen. Het is al laat en zijn uitleg met behulp van het leverschema verloopt wat holderdebolder. Ik weet duidelijk nog niets van ziekenhuisgeplogenheden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten