vrijdag 20 september 2013

Aankomst in Ter Duinen


Martine schrijft:


Veertien dagen na de operatiedatum slaap ik overdag nog steeds 3-4 uur, helaas maar net iets minder dan ’s nachts. De laatste plakkers zijn verwijderd. Mijn voeten sloffen en ik stap licht gebogen door pijn aan de onderbuik, waarbij ik de pijnstillers tot een minimum beperk om mezelf te behoeden voor fysieke overmoed. 

Met het dieet word ik stilaan iets minder streng: alle functies zijn goed op gang; overdrijf ik met één of ander, kan ik hier met gerust gemoed eens misselijk of flauw worden. Eetstoornissen komen overigens niet alleen bij jongeren voor: ik zie ze overal rond mij bij dit doorgaans ouder publiek.

Verplegenden nemen de tijd om je verhaal te beluisteren, vrijwillige helpers bedelven je onder hun aandacht. Het keukenpersoneel draaft om het eten warm op te dienen. De dokter zegt chapeau voor mijn keuze. Deelnemen aan activiteiten zit er nog lang niet in.

Een vleugel van het complex wordt gerenoveerd, zodat het ver stappen is naar de cafetaria en het groot binnenterras. De schitterende watertuin omringd door heldere veranda’s is een bron van rust en poëzie, zowel bij zonneschijn als bij regen.

De herfst doet stilaan zijn intrede: we naderen de equinox, blaadjes aan de bomen verkleuren, roodborstjes zingen, het wordt frisser. Het duurt vier dagen eer ik aan de zee geraak, waaraan ik als jongere reeds mijn hart verloor, waar de krachtige elementen mij tot rust brengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten