zaterdag 14 september 2013

Gli Azzurri

Ward schrijft : "

Dokters komen in alle maten en soorten, maar wat opvalt is dat de Italianen een  stevige greep op het hepato-biliaire luik van het UZ verkregen hebben.
De hoofdchirurg is professor Roberto Troisi, bij zijn staf zit intussen Dr Vincenzo Scuder ("Nedderlans ies één mogelijke taal", waarbij hij "moeilijk" bedoelde.) Intussen liep er ook al een jongere Italiaanse stagiaire rond.


In juni had ik even een Italiaans taalcursusje mee uit de bib genomen, wat ik in mijn auto afdraaide, om toch een zeker idee van Italiaans te hebben. De eerste ontmoeting met professor Troisi zat eraan te komen, maar toen ik zijn Nederlands hoorde, durfde ik al niet meer aan Italiaans denken. Hij spreekt het werkelijk vlot en goed.

Mijn eerste contact met Dr Vincenzo Scuder was op Intensieve Zorgen, de man sprak nauwelijks Nederlands, dus dat beetje  Italiaans kwam mij toen wel van pas, met een super-enthousiaste dokter die blij was dat ik Italiaans sprak. Dr. Scuder is een charmeur eerste klas.
Ik kende wat Spaans, ik heb Latijn gestudeerd en als je dan een beetje in contact komt met het Italiaans maak je je wel verstaanbaar.
Professor Troisi was die periode op missie naar China.
De dag nadien kwam Dr Scuder met de mededeling dat Dr Troisi naar mijn toestand geïnformeerd had vanuit China.
"I tell il professore that eet eez normal you arr doing great ! Because-a  you speak-a Italian !"
Het blijft toch niet te geloven hoe men in een Britse serie als 'Allo 'Allo de karikaturen van Duitsers, Fransen, Britten en ja, ook die Italianen zo gepast heeft weten neer te zetten.
Bij dr. Scuder was het echt niet anders.

Van dat moment af was Dr Vincenzo Scuder bijgevolg zo een heerlijk stereotype van een chauvinistische Italiaan. Zowel professor Troisi en dr. Scuder noemen zich ook echte Italianen omdat ze van het zuiden zijn. Dat viel ook op.
Het is hen in elk geval gegund en naast hun verdienste naar mij toe als geneesheren hebben zij in elk geval mijn interesse in Italië gewekt.
Mijn zus schreef hier al waar professor Troisi geboren is. Ik denk dat ik er ooit eens naartoe zal gaan.
En ergens denk ik dat ik tegen dan ook deftig Italiaans zal kunnen spreken, ook al spreekt men daar waarschijnlijk een dialect dat ik moeilijk zal kunnen begrijpen.
"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten